Nationaal Pop Instituut schenkt muziekarchieven aan Fonos

Het in 1975 opgerichte NPI (vroeger Stichting Popmuziek Nederland (SPN) heeft zijn circa 30 jaar oude vinylverzameling geschonken aan Fonos.nl. In de collectie, die een goed overzicht geeft van de geschiedenis van de Nederlandse popmuziek, zit veel materiaal dat nog niet aanwezig was in het omvangrijke archief van Fonos (15.000 titels).

Naast vinyl zitten er tevens banden bij met eigen opnamen uit de SPN-studio aan de Amsterdamse Wibautstraat. Fonos is echter vooral blij met materiaal uit de muzikaal roerige jaren tachtig.
Neem nou de verzamelaar ‘Als je haar maar goed zit’ (recentelijk is een DVD verschenen die teruggrijpt naar deze roemruchte verzamelaar) en de platen van de (post)punkbandjes Rondo’s, Ivy Green, Spiderz of de allereerste LP van de Tröckener Kecks. Maar ook met de meer experimentele bandjes die in de jaren tachtig door het avontuurlijke maandblad Vinyl werden omarmd, zoals Mekanik Kommando, Miners Of Muzo of Mick Ness. Zij brachten hun platen uit op illustere, in rook op gegane labels als Eksakt, Plurex of Torso. Een onderdeel van deze experimentele beweging is tevens het op internet veel gezochte ‘RadioNome’ album, een compilatie van en door het VPRO-radioprogramma met electronische acts als Stephen Emmer en Van Kaye & Ignit.

Ook kan Fonos nu beter de opkomst van de zogenaamde Amsterdamse gitaarbandjes in kaart brengen middels albums van L’Attentat, Plastic Dolls, Slauerhoff of Songbirds. En tenslotte kwam eind jaren tachtig de hiphopcultuur in Nederland tot leven. Belangrijke mijlpaal hierbij was het door het Popinstituut zelf geproduceerde verzamelalbum ‘Rhythm and Rhyme’, waarop o.a. vroeg werk van Extince en Rude Boy (Urban Dance Squad).